Skip to content

Bordeaux (4-7 decembrie 2008)

Decembrie 8, 2008

dsc01442

(în fotografie: Oana Ninulescu şi Georges Sebbag)

Ieri noaptea m-am întors de la colocviu. Bordeaux-ul este aproape identic, exact la fel cum l-am lăsat acum doi ani. Clădirile sunt toate la locul lor, magazinele sunt aceleaşi, produsele sunt dispuse identic, in aceeaşi ordine fixă pe care o ştiu aproape pe de rost. Plouă în continuare şi, ca de fiecare dată când am ajuns în aeroport, ploaia m-a întâmpinat şi de data asta.

Drumul a fost o lungă listă de peripeţii. Era să pierd legătura în Paris, apoi odată urcată în avion eram pe punctul să decolăm dar nu am mai decolat, ci ne-am întors înspre poarta D72B. Am aşteptat un alt avion, au coborât pasagerii, am aşteptat într-un autobuz, ne-am reluat locurile în noul avion. Cel cu care ar fi trebuit să plecăm avea „probleme tehnice”. Cu o întârziere de două ore jumătate am ajuns la Bordeaux. Adică undeva aproape de 11 noaptea. Dar a fost frumos până la urmă, am văzut Parisul noaptea, de sus, pentru că nu erau nori. Am rămas absolut fascinata, totul era luminat cât vedeai cu ochii. Nu existau margini. La întoarcerea din Bordeaux, alte probleme. Încă o întârziere datorată „traficului” de pe Charles de Gaulle. Cireaşa de pe tort – mi-au pierdut bagajul, nu a mai ajuns la Bucureşti.

foto2

(în fotografie: Christine Angot şi Jean-Michel Devesa)

Colocviul în sine a fost foarte bine organizat şi au existat câteva intervenţii foarte interesante. Christine Angot a vorbit o oră jumătate şi a citit, cu o voce hipnotică (am înregistrat-o!), un fragment din romanul „Incest”. Am cunoscut foarte mulţi oameni şi, de ce să nu o recunosc, m-am simţit excelent pentru că au existat o groază de reacţii în urma prezentării mele.

„Hipnoza” s-a dus deja, încet-încet, aşa că sunt incapabilă să mai scriu altceva. Ieri noapte se pare că am vorbit în somn în franceză. Nu am făcut poze pentru că nu mergea aparatul. În rest, flash-uri: oameni, clădiri, dineul, petrecerea de sâmbătă, replici, priviri, străzi înguste, luminile de Crăciun, restaurantul de lux, cafeaua şi croissantul de dimineaţă, canelles.

Din ianuarie, toate comunicările colocviului vor fi disponibile pe internet la adresa http://stigma.site.free.fr

foto

(în fotografie: Rennie Yotova, Jean-Michel Devesa, Georges Sebbag)

BEST OF: Parisul noaptea din avion; Christine Angot; restaurantul Dubern; momentul când mi-am prezentat eseul;

Mai puţin ok: toată povestea cu avioanele şi bagajele şi probleme tehnice; prima noapte la hotel, pentru că la parter era un bar şi nu am putut să adorm ,deşi eram ruptă de oboseală;

Dezolantă: imaginea românilor din aeroportul Charles de Gaulle, care aşteptau avionul Paris-Bucureşti – feţele recognoscibile, privirile blazate, băşcălia ieftină din avion; senzaţia nasoală că dacă cineva te-ar întreba ceva în română, ai fi tentat să-i răspunzi mai degrabă în franceză sau în engleză. Dar asta e o mai veche obsesie a mea, cea cu românii din aeroporturile occidentale, de fiecare dată când mi se întâmplă mă simt oribil.

Una peste alta, îi sunt recunoscătoare lui Jean-Michel Devesa pentru invitaţia de a participa la colocviu. Faptul că am mai ieşit din ţară mi-a reamintit nişte lucruri şi m-a făcut să mă gândesc la altele…

5 comentarii leave one →
  1. Decembrie 9, 2008 1:32 pm

    ce frumos ca ti se intampla lucruri frumoase.

  2. Decembrie 9, 2008 1:44 pm

    a, si inca ceva:D ma enerveaza tare o chestiuta la romani. asta ca le e rusine sa spuna cine sunt. sora mea, in germania, spunea ca e romanca, sasii din Romania isi psuneau romani acolo, numai romanii/romani /plecati din tara / vorbeau in soapta, ca sa nu ii auda lumea. intr-un magazin chiar i-a zis cineva ca „mai bine sa vb in germana”…sa nu stie ceilalti ce nu sunt nemtoaice. desi, nici fuste largi inflorate nu purtau, nici nu ascundeau nimic criminal sub haina:) in fine, fiecare cu ce il doare. oricum, mai scrie. arata bine blogul acum. mie imi place mai mult asa.:)

  3. oananinu permalink*
    Decembrie 10, 2008 8:46 am

    mersi pentru trecere, d, ma bucur ca iti place mai mult blogul… din pacate nu stiu cand o sa mi se mai intample atatea chestii intr-un timp atat de scurt 😀
    cat despre romanii din strainatate, nu era vorba despre rusine. adica eu intotdeauna am spus ca sunt din Romania. era vorba de anumite diferente culturale care sunt vizibile intr-un mod excesiv mai ales in strainatate (in cazul meu in aeroporturi am avut ocazia sau in avion… un exemplu: cand ni s-a spus ca o sa asteptam jumatate de ora ca sa decolam, toata lumea a inceput sa forfoteasca, sa zbiere, sa-si scoata bagaje, sa faca o imensa coada la toaleta; in avionul precedent, unde erau majoritar francezi, am avut de asemenea intarziere, dar nimeni nu a inceput sa ii deranjeze pe ceilalti).
    era pur si simplu o remarca privind mentalitatea…

  4. jmdevesa permalink
    Decembrie 11, 2008 3:11 pm

    Un amical salut de Bordeaux. Et toutes mes félicitations pour votre communication qui a été fort bien accueillie.
    A bientôt,
    jmdevesa

  5. oananinu permalink*
    Decembrie 13, 2008 11:04 am

    Monsieur Devesa, je vous remercie pour votre message et pour vos felicitations. Vraiement, le colloque s’est tres tres bien passe grace a votre organisation.

Lasă un răspuns

