Skip to content

Rodica Drăghincescu – „Fiecare avem sub pat nişte fotografii de care ne este ruşine”(cronică apărută în „Propaganda”)

Septembrie 3, 2007

„La baie călugăriţele au perdea subţire” 

pictu-020.jpg

Sunt singură în cameră. Scot de sub pat cutia ascunsă cu multă grijă, închisă ermetic, şi scotocesc printre hârtii şi fotografii uitate, printre pliante îngălbenite pe la colţuri, printre imaginile în flash-back ce se întrezăresc câteva secunde în memorie. Nu sunt poze de vacanţă, suvenire, amintiri plăcute. Sunt fotografiile de care îmi este ruşine, radiografii sensibile ale reziduurilor mele psihice. Sunt singură în cameră şi între Mine şi Mine este o perdea extrem de subţire. O perdea pe care Rodica Drăghincescu o surprinde în volumul virtual „Fiecare avem sub pat nişte fotografii de care ne este ruşine” (editat de Asalt/Équivalences), publicat în prealabil la ed. Marineasa (Timişoara, 1995).    

Ce trebuie să alegi mai întâi din teancul acesta de fotografii? Cum să le inventariezi? În ce ordine? Pot ele, oare, avea o ordine anume sau puzzle-ul se poate compune şi recompune la nesfârşit folosind aceleaşi piese într-o infinitate de combinaţii? În orice caz, singurul indiciu pe care Rodica Drăghincescu ni-l dă în acest sens este titlul primei părţi a ebook-ului – „stări consecutive”. Aşadar, ni se propune un lanţ al secvenţelor, o înşiruire „cuminte” a imaginilor, care stau la coadă una după cealaltă pentru a se succede în faţa lectorilor şi totodată a eului liric, cel care scormoneşte şi triază „fotografiile”. Însă dincolo de chenarele în care sunt încadrate acestea e dificil de spus ce se află. În acest punct trebuie luat în considerare subtitlul volumului – „pamflete şi poezii”.  

Există multe indicii ale unei realităţi referenţiale ce se ghiceşte îndărătul ochiurilor mai mari sau mai mici ale perdelei. Există deopotrivă tendinţa „camuflajului” anumitor date ale realului (cum ar fi oraşul „T.”, diverse nume fictive susceptibile de semnificaţie secundară). Şi, mai mult decât atât, multiplele forme ale ironiei, care devine un monstru cu o mie de capete, sfârtecând scriitura, fragmentând discursul poetic, re-inventând poezia ca pamflet şi pamfletul ca poezie: „la baie călugăriţele au perdea subţire/ ferestrele dau în grădină prin porumbi/ dacă nu ai chemare interioară/ DESCRIE-TE/ opinteşte-ţi albeaţa buricului/ fluturând-o ca pe un pod rulant/ între două ghete străine/ îngenunchează şi spune/ cum îţi scoţi tu ochii/ în fiecare noapte/ pictându-i cu ruşini”. Pentru că, în definitiv, care este linia de demarcaţie între pamflet şi poezie în textele Rodicăi Drăghincescu? Conjuncţia coordonatoare „şi” nu face altceva decât să ne inducă în eroare, când, de fapt, subtitlul ar fi putut să fie foarte simplu „pamflete-poezii” sau „poezii-pamflete”.  

Însă pe lângă latura ironică, „ruşinea” dobândeşte un aspect mai subtil, care se ţese insinuant în subtext şi care tâşneşte uneori la suprafaţa textului. Dincolo de orice ironie muşcătoare este un strat mult mai adânc şi mai specific – cel al vulnerabilităţii, reprezentând, în ultimă instanţă, esenţa ascunsă a poemelor. Sub cojile grunjoase, înţepătoare, perverse şi, uneori, şocant de directe şi autentice se ghemuieşte miezul inocenţei pierdute, al deznădejdii/dezamăgirii/disperării, oroarea unei existenţe în această ordine a realului, în care trenurile sunt pline de vagabonţi şi controlori ce îţi cer diverse „servicii”, în care sintagma „te iubesc” este jupuită, decorticată de orice sens al căldurii şi afecţiunii umane, în care sunt încălcate orice principii şi morale (ajungându-se până la profanarea lucrurilor considerate sfinte), în care, în ultimă instanţă, eşti plătit ca să plângi de către locuitorii din bloc cărora li s-a tăiat alimentarea cu apă. Şi atunci, cum să nu vrei „să-ţi exciţi moartea”? Cum să nu cobori „pe partea bărbătească”, când „pe partea femeiască sunt nori de muşte albastre”?

            Cum să nu te prefaci că totul este în regulă? Când, cu toţii ştim, că şi eu şi tu avem sub pat nişte fotografii de care ne este ruşine    

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: