Skip to content

Pana mea – anchetă (nr 1)

Iulie 31, 2007

Unde citiţi?

În pat sau la birou. Niciodată în maşină pentru că mi-e rău. De curând în avion. Acasă la Constanţa în baie (până mă dădea cineva afară). În liceu pe sub bancă, în timpul orelor de istorie. Destul de mult în bibliotecă. Mai nou şi în baruri special amenajate, cu o mulţime de cărţi la alegere pe rafturi.

Ce cărţi citiţi săptămâna aceasta?

Sunt în perioada examenelor, deci : Particulele elementare de Houellebecq, Iluzia comică de Corneille, Visul unei nopţi de vară, Lire le théâtre contemporain de Jean-Pierre Ryngaert, Disident, il va sans dire de Vinaver şi încă vreo două.

Când aţi furat ultima dată o carte dintr-o librărie/anticariat?

(Autoficţiune !?) În decembrie 2005. Mi-am dorit tot timpul să fur cărţi dintr-o librărie, din lipsă de bani sau pur şi simplu pentru adrenalină. Prima carte furată (de fapt făcută nevăzută) a fost în liceu, când bibliotecara avea atât de mare încredere în mine, încât i-am imitat semnătura pe fişa de împrumut şi am rămas cu Structura liricii moderne în biblioteca personală. A urmat o pauză considerabilă, apoi m-am convertit la o « frăţie » a şmanglelii cu dichis. Profesor mi-a fost un amic cu mare experienţă şi curaj pe măsură, care practica acest sport în fiecare weekend, cu rezultate demne de cartea nescrisă a recordurilor. Nu am fost un elev tocmai strălucit, la un moment dat mi-am luat o pernă în cap, exact în momentul în care doseam cartea sub haine (librăria era cu etaj şi cafenea). Vreme de câteva luni de zile, împreună cu profesorul şi cu un alt ciorditor calificat (de cărţi), am făcut turul librăriilor, în căutare de alte şi alte aventuri, până la performanţa absolută de a ieşi fiercare cu câte o carte din aceeaşi librărie. Finalul a fost tragi-comic : în urma unui dublu succes individual, am stârnit o reacţie în lanţ – profesorul meu a fost surprins (după un şir de şapte librării vizitate), în momentul în care încerca să-şi dubleze norma. Prin urmare, toţi trei ne-am retras, dar numai doi în glorie (exceptându-mi perna).

Ce fel de cititor sunteţi?

Aş răspunde prin imagini : sunt Femeia citind a lui Manet, mai degrabă decât cea a lui Peter Janssens Elinga. Adică nu mă deranjează să citesc în spaţii publice, nu am neapărat o predilecţie pentru spaţiile protectoare, strict intime ; nu mă consider o cititoare care să se proiecteze în carte, ci mai curând una aflată întotdeauna în imposibilitatea de a se identifica, la o oarecare distanţă, probabil datorită unei anumite perspective critic-ironice, acea sprânceană ridicată care mă însoţeşte din ce în ce mai des inclusiv în timpul celor mai convenţionale conversaţii.


No comments yet

Lasă un răspuns

