Skip to content

Life style la feminin (anchetă a Suplimentului de cultură)

Iulie 13, 2007

oana-ninu-foto.jpg

Am 20 de ani. Când eram mică, mama mă îmbrăca în roz. Pe la 14 ani am devenit rockeritză. Până atunci nu ascultasem (şi acum mă întreb de ce) nici un fel de muzică. Casetofonul zăcea prăfuit undeva într-o cutie, după şifonier. Tricourile cu Marilyn Manson, lanţurile grele atârnate de gât, privirea mereu în pământ (mai mult un semn al timidităţii, decât al unei oarecare atitudini „life is fucked up”) şi unghiile scurte, întotdeauna negre, m-au ţinut până aproape de 18 ani. Mergeam la olimpiadele de română, citeam teorie şi critică literară, scriam poezii. Eram un fel de tocilară nonconformistă sau cel puţin aşa îmi plăcea să cred. La un moment dat, din răţuşca cea urâtă (am şi fost strigată, pe stradă, „urâto” – şi vă asigur că nu era un eufemism) am devenit aproape narcisistă. M-am trezit într-o dimineaţă şi, după aproape doi ani de negru exclusiv, am îmbrăcat un pulovăr portocaliu. Încă sunt în procesul de asimilare a culorilor. Au urmat roşu, maro, iar acum câteva luni – paradoxal pentru mine – verdele. Şi nu kakiul, ci verdele acela crud, intens. Cred că am o problemă. Pentru că aproape de fiecare dată când fac rost de nişte bani, îmi cumpăr haine şi cărţi, haine şi cărţi. Probabil apelez la un clişeu, dar atunci când mă îmbrac bine, mă simt (mai) bine, efectul autosugestiei, desigur. Nu am avut niciodată modele. Colegele mele din generală erau înnebunite după Spice Girls şi după Backstreet Boys. În clasa a cincea, se uitau la Saylor Moon şi se îmbrăcau uni, cu fuste scurte şi codiţe. Scriau în oracole că ascultă Michael Jackson şi ACDC. Eu nu ascultam nimic, nici nu ieşeam în oraş, citeam la început Jules Verne, apoi Kafka. Colegele mele din liceu erau înnebunite după Brad Pitt, Nicole Kidman, Jennifer Lopez sau Britney Spears. Eram cam rockeritză şi nu mă prea interesa cine cântă, ci versurile şi linia melodică. Posibil semn de ignoranţă. Nu am avut niciodată modele. M-a impresionat sau nu mi-a plăcut o melodie, un film, o piesă de teatru, o carte. Acum ascult jazz, muzică franţuzească (mai veche şi mai nouă deopotrivă), Bregovic, Placebo, Pink Floyd, Cohen, The Velvet Underground, Nina Simone, Chavela Vargas, The Beatles, Janis Joplin, Urma, Amalia Rodriguez, Billie Holiday, La Oreja de Van Gogh, asta ca să dau câteva nume amestecate. În general îmi plac anumite formaţii, anumiţi interpreţi, nu neapărat un gen de muzică. Încă un lucru – nu pot scrie pe muzică, însă citesc aproape întotdeauna ascultând ceva. Nu scriu săptămânal, uneori fac pauze relativ lungi (de „decantare”, să zicem) şi poate de aceea am nevoie de linişte. Altfel, absorb muzica şi nu mă mai pot gândi la nimic. Îmi imaginez că dacă aş sta câteva zile/săptămâni ascultând muzică fără întrerupere (!) m-aş şterge de tot, aş deveni un fel de legumă, insensibilă şi indiferentă. Cred că muzica în exces, continuă, ar putea ucide. Revin la modele. Ori de câte ori mi-am cioplit idoli, aceştia au fost numai persoanele foarte apropiate la care m-am raportat într-o perioadă sau într-alta. De fapt nu i-aş numi modele sau idoli, mai degrabă obsesii. M-au obsedat persoanele pe care le-am iubit, câteva profesoare şi un profesor, două prietene. În orice caz, oamenii foarte concreţi şi foarte reali, foarte aproape de mine şi, în acelaşi timp, foarte diferiţi de mine. Nu am nici măcar un scriitor model, dar am poeme sau fragmente de romane care mă obsedează.

La final, ţin să precizez că am o grămadă de accesorii, de prin toate oraşele în care am fost. În special cercei şi coliere. Printre ultimele achiziţii: o pereche de cercei din argint cu forme ciudate – un fel de vreascuri legate cu sârmă care, nu ştiu de ce, mă duc cu gândul la împletitura de spini de pe fruntea lui Hristos; un inel din argilă, pe nuanţe de roşu şi galben, al cărui model este, evident, o mandală.        

No comments yet

Lasă un răspuns

